SME OTVORENÍ. Aj naďalej fungujeme v bežnom režime bez obmedzení. Viac info

Zelený zákal – glaukóm

má za následok poškodzovanie zrakového nervu.

Zelený zákal – glaukóm

Čo je zelený zákal?

Glaukóm alebo laicky povedané zelený zákal je súhrnné označenie pre choroby oka, ktoré majú za následok poškodzovanie zrakového nervu (terminálne poškodený zrakový nerv sa v minulosti oftalmológom javil ako nazelenalý - preto zelený zákal). Najčastejšie ho spôsobuje vysoký vnútroočný tlak, ktorý tlačí na zrakový nerv a spôsobuje tak zúženie zorného poľa, stratu priestorového videnia a napokon až úplnú slepotu. Existuje však aj zelený zákal s normálnym či nízkym vnútroočným tlakom.

Väčšinou sa objavuje u pacientov starších ako 40 rokov, medzi rizikové faktory patrí výskyt glaukómu v rodine, cukrovka, krátkozrakosť, fajčenie, kolískavý resp. veľmi nízky krvný tlak, tzv. syndróm studených nôh alebo aj liečba kortikoidmi. Môže tiež vniknúť po očnej operácii, úraze oka a existujú aj jeho vrodené formy.

presbyopia

Normálne videnie

korekcia presbyopie

Videnie s glaukómom

Zelený zákal má viacero foriem:

• Primárny glaukóm s otvoreným uhlom: tento typ glaukómu je najrozšírenejší, spočiatku však nemá nijaké výrazné príznaky a pacient si mnohokrát všimne problém až po odumretí značnej časti zrakových nervov a výrazného zúženia zorného poľa.
  • Primárny glaukóm s úzkym, resp. uzavretým uhlom: tento typ glaukómu sa častejšie vyskytuje u ďalekozrakých očí, u ktorých sú anatomické pomery v oku veľmi úzke. Prvým prejavom býva tzv. glaukómový záchvat - spojený s prudkou bolesťou hlavy najmä v oblasti oka v dôsledku náhleho zvýšenia vnútroočného tlaku. Býva sprevádzaný sčervenením oka, rozmazaným videním, nevoľnosťou či vracaním a je potrebný okamžitý zásah lekára.
  • Kongenitálny glaukóm: ide o vrodený zelený zákal, pri ktorom je  postihnuté oko dieťaťa zväčšené, citlivé na svetlo, slzí a rohovka je zakalená dosiva.
  • Sekundárny glaukóm: prítomnosť sekundárneho glaukómu je spôsobené zvýšením vnútroočného tlaku z dôvodu iného očného ochorenia,  po očnej operácii či úraze oka.

Ako  zelený zákal liečiť

Ochorenie sa nedá vyliečiť, jeho priebeh sa pri včasnom zistení a nasadení liečby môže len spomaliť či zastaviť. V súčasnosti poznáme tri typy liečby. Cieľom každej z nich je znížiť vnútroočný tlak na hodnoty, pri ktorých nebude dochádzať k poškodzovaniu zrakového nervu.

1. Konzervatívna liečba: ide o snahu znížiť vnútroočný tlak očnými kvapkami, prípadne liekmi.
  2. Laserová operácia metódou SLT (selektívna laserová trabekuloplastika): v prípade zlyhania konzervatívnej liečby pri nevýraznom zvýšení vnútroočného  tlaku je možné pristúpiť k laserovej operácii. Prebieha v lokálnej anestézií a lekár pri nej zameriava lúče lasera na špecifické tkanivá v oku, ktorých modifikáciou dosiahne, že vnútroočná tekutina (mok) môže lepšie odtekať a tlak v oku sa znižuje. Operácia trvá len niekoľko minút a je takmer bezbolestná. Dochádza pri nej k menej častým komplikáciám ako pri klasickej chirurgickej liečbe.
  3. Chirurgický zákrok. k chirurgickému zákroku sa pristupuje až v prípade zlyhania ostatných možností. Zákrok prebieha v lokálnej anestézii a jeho podstatou je vytvorenie umelého spojenia medzi vnútrom oka a podspojivkovým priestorom, kam môže vnútroočná tekutina priebežne odtekať.

Pre koho je operácia vhodná

Laserová operácia a najmä chirurgický zákrok sú až poslednými možnosťami liečby glaukómu. Pristupuje sa k nim, až keď je medikamentózna liečba neúspešná alebo má pacient ťažkosti s jej užívaním. V prípade neskoršieho odhalenia ochorenia je však zákrok odporúčaný ihneď, aby sa ochorenie viac nezhoršilo.

Neliečený zelený zákal vedie až k slepote. Preto je dôležité nezanedbávať preventívne prehliadky u lekára najmä u pacientov starších ako 40 rokov. Len očný lekár dokáže včas diagnostikovať problém a navrhnúť liečbu.

10 dôvodov prečo si vybrať práve nás

1. Najkomplexnejšia očná klinika na Slovensku
3. Profesorský tím zložený z nemeckých a slovenských lekárov
4. Doživotná záruka