Zelený zákal – glaukóm

Vážne očné ochorenie, pri ktorom dochádza k odumieraniu zrakového nervu.

Zelený zákal – glaukóm

Čo je zelený zákal - glaukóm

Glaukóm, laicky tiež zelený zákal je súhrnné označenie pre choroby oka, ktoré majú za následok poškodzovanie zrakového nervu. Terminálne poškodený zrakový nerv sa v minulosti oftalmológom javil ako nazelenalý - preto zelený zákal. Najčastejšie ho spôsobuje vysoký vnútroočný tlak. Existuje však aj zelený zákal s normálnym či nízkym vnútroočným tlakom. Glaukóm patrí medzi vekom podmienené očné choroby, objavuje sa najmä u pacientov nad 40 rokov.

Zelený zákal je vo svete po katarakte druhým najčastejším očným ochorením, ktoré spôsobuje úplnú a nezvratnú slepotu. Môže sa vyvíjať v oku aj niekoľko rokov bez akýchkoľvek príznakov a platí, že čím neskôr sa začne liečiť, tým je liečba komplikovanejšia. Najlepšou prevenciou sú tak pravidelné prehliadky u očného lekára.

presbyopia Normálne videnie

Normálne videnie

korekcia presbyopie - Videnie s glaukómom

Videnie s glaukómom

Formy zeleného zákalu

Rozlišujeme viacero foriem zeleného zákalu:

• Primárny glaukóm s otvoreným uhlom. Tento typ zeleného zákalu je najrozšírenejší, spočiatku však nemá nijaké výrazné príznaky a pacient si mnohokrát všimne problém až po odumretí značnej časti zrakových nervov a výrazného zúženia zorného poľa.
  • Primárny glaukóm s úzkym, resp. uzavretým uhlom. Tento typ sa častejšie vyskytuje u ďalekozrakých očí, u ktorých sú anatomické pomery v oku veľmi úzke. Prvým prejavom býva tzv. glaukómový záchvat - spojený s prudkou bolesťou hlavy najmä v oblasti oka v dôsledku náhleho zvýšenia vnútroočného tlaku. Býva sprevádzaný sčervenením oka, rozmazaným videním, nevoľnosťou či vracaním a je potrebný okamžitý zásah lekára.
  • Kongenitálny glaukóm. Jedná sa o vrodený zelený zákal, pri ktorom je  postihnuté oko dieťaťa zväčšené, citlivé na svetlo, slzí a rohovka je zakalená dosiva.
  • Sekundárny glaukóm. Prítomnosť sekundárneho glaukómu je spôsobené zvýšením vnútroočného tlaku z dôvodu iného očného ochorenia,  po očnej operácii či úraze oka.

Príznaky zeleného očného zákalu

Mnoho foriem očného glaukómu nemá spočiatku žiadne špecifické varovné príznaky. Pacienti často zaregistrujú príznaky až v pokročilom vývojovom štádiu ochorenia, keď sú časti zrakového nervu už nenávratne poškodené. Pretože stratu zraku v dôsledku glaukómu nie je možné obnoviť, je dôležité pravidelne absolvovať preventívne očné vyšetrenia, ktoré zahŕňajú meranie očného tlaku. Ak je zelený zákal diagnostikovaný v počiatočnom štádiu, strata zraku sa môže spomaliť alebo sa mu dá zabrániť.

Najčastejšie príznaky glaukómu v závislosti od typu a štádia sú:

• zúženie zorného poľa
  • strata priestorového videnia
  • glaukómový záchvat - náhla a dočasná strata zraku
  • zahmlené videnie
  • svetloplachosť
  • bolesti hlavy najmä v oblasti očí
  • nevoľnosť
  • strata vizuálnej ostrosti

Príznaky zeleného očného zákalu

Glaukóm - rizikové faktory

Príčiny vzniku glaukómu stále neboli podrobne preskúmané. Medzi hlavné rizikové faktory vzniku zeleného zákalu možno zaradiť:

• dedičnosť
  • krátkozrakosť
  • operácia, zápaly či úraz oka
  • fajčenie
  • kolísavý, resp. veľmi nízky krvný tlak
  • syndróm studených nôh
  • celkové ochorenia – cukrovka, kardiovaskulárne ochorenia
  • užívanie kortikoidov

Zelený zákal - liečba

Zelený zákal nie je možné úplne vyliečiť, jeho priebeh sa pri včasnom zistení a nasadení liečby môže len spomaliť či stabilizovať. V súčasnosti prebieha liečba glaukómu niekoľkými spôsobmi. Cieľom každého z nich je znížiť vnútroočný tlak na hodnoty, pri ktorých nebude dochádzať k poškodzovaniu zrakového nervu.

Konzervatívna liečba zeleného zákalu

V prvom kroku liečba glaukómu prebieha aplikáciou očných kvapiek, prípadne liekov na zníženie očného tlaku.

Laserová operácia metódou SLT (selektívna laserová trabekuloplastika)

V prípade zlyhania konzervatívnej liečby pri nevýraznom zvýšení vnútroočného tlaku je možné pristúpiť k laserovej operácii. Prebieha v lokálnej anestézií a lekár pri nej zameriava lúče lasera na špecifické tkanivá v oku, ktorých modifikáciou dosiahne, že vnútroočná tekutina (mok) môže lepšie odtekať a tlak v oku sa znižuje. Operácia trvá len niekoľko minút a je takmer bezbolestná. Dochádza pri nej k menej častým komplikáciám ako pri klasickej chirurgickej liečbe. Viac o metóde SLT.

Chirurgický zákrok

K chirurgickému zákroku sa pristupuje až v prípade zlyhania ostatných možností. Zákrok prebieha v lokálnej anestézii a jeho podstatou je vytvorenie umelého spojenia medzi vnútrom oka a podspojivkovým priestorom, kam môže vnútroočná tekutina priebežne odtekať.

MUDr. Ivo Ďurkovič, MPH: „Laserová operácia a najmä chirurgický zákrok sú až poslednými možnosťami liečby glaukómu. Pristupuje sa k nim len keď je medikamentózna liečba neúspešná alebo má pacient ťažkosti s jej užívaním. V prípade neskoršieho odhalenia ochorenia je však zákrok odporúčaný ihneď, aby sa ochorenie viac nezhoršilo.“

Neliečený zelený zákal vedie až k slepote. Preto je dôležité nezanedbávať preventívne prehliadky u lekára najmä u pacientov starších ako 40 rokov. Len očný lekár dokáže včas diagnostikovať problém a navrhnúť liečbu.

2. Držiteľ ocenenia Najdôveryhodnejšia značka 2020 (kategória Očné kliniky)